Kompetanse i 3D/kringlyd/Ambisonics
Martin Torvik Langerød (til venstre i bildet) og Jon Øystein Rosland (høyre) underviser begge i komposisjon og musikkteknologi på musikklinja ved Skien videregående skole, og er sentrale i arbeidet med å realisere lydkunstskulpturen 1110.
Når 1110 er oppe og går vil de være en del av den lokale kompetansegruppa som vil kunne bistå og veilede kunstnere som skal komponere for skulpturens 24-kanalers høyttalerflate. Gjennom å undervise elevene ved musikklinja i elektronisk komposisjon og kringlyd, har de ambisjoner om å skape prosjekter der også musikkelever får mulighet til å prøve seg i Nordens første permanente utendørsarena for elektronisk kunstmusikk.
Denne uken ble Rosland og Langerød kurset i 3D-/kringlyd-formatet Ambisonics på Notam (Norsk senter for teknologi i musikk og kunst) med komponist og kursholder Mads Kjeldgaard (i midten av bildet). De jobber nå med å sette opp og teste Ambisonics-systemer inne på Skien videregående skole, slik at elevene kan få utforske og arbeide kreativt med kringlyd.