1110 har fått midler til Blindpassasjer!

Marhaug Lauvdal.png

Norsk kulturråd har innvilget søknaden om støtte til Anja Lauvdal og Lasse Marhaugs Blindpassasjer.

Anja Lauvdal og Lasse Marhaug vil med dette skape et verk inspirert av Norges første science fiction TV-serie Blindpassasjer fra 1978, skrevet av Bing & Bringsværd, et verk som sees på som et gjennombrudd for sjangeren i Norge. Både Lauvdal og Marhaug har over tid vært interessert i og forsket på musikk laget spesielt til science fiction filmer og serier – en underkjent musikksjanger som speiler sjangerens åpne, fabulerende og utenomjordlige uttrykk. Verket vil hente inspirasjon fra noen av science fiction sjangerens mest kjente komponister og «lydleggere» som Bebe og Louis Barron, Bernhard Hermann, Leon Theremin, Wendy Carlos, Eduard Artemyev, Tristram Cary, John Carpenter, Delia Derbyshire, Vangelis, og Mica Levi, samt mer hjemlige navn som Kåre Kolberg, Arne Nordheim og Bjørn Fongaard.

Bestillingsverket henter særlig materiale og inspirasjon fra to ulike aspekter av Blindpassasjer. Det ene er science fiction-sjangerens idemessige styrke – gjennom å forestille fremtidige scenarioer og alternative virkeligheter, tar ikke sjangeren for seg kun en utopisk potensiell fremtid langt ute i planetsystemet, men fungerer som et speil på vår samtid og våre utfordringer på jorden her og nå. Lauvdal/Marhaug vil utforske hvordan disse tankeeksperimentene og bruk av forestillingsevne, kan overføres til et musikalsk uttrykk og vises i komposisjon, instrumentering, notasjon og produksjonsteknikk.

Det andre aspektet, som knytter seg tett opp mot 1110-lydskulpturens unike høyttalerflate og muligheter, er å strukturere verket og hente inspirasjon fra romskipets Marco Polos arkitektur og scenografi. Det futuristiske stjerneskipet ble laget til Blindpassasjer av billedkunstner og NRK-scenograf Cornelis Rijk van Ravens, i nært samarbeid med Bringsværd og Bing. Rijk van Ravens blanding av kreative Reodor Felgen-aktige løsninger og cutting edge moderne design bidro sterkt til seriens uttrykk og suksess. 1110s unike dom-lignende høyttalerflate gir komponistene mulighet for å komponere romlig – fordele lyd ut i det avgrensete lydrommet på Klosterøya som publikum kan tre inn i – og dermed kan de jobbe med Marco Polos, avgrensete og futuristiske rom som materiale. De seks delene av bestillingsverket vil hente navn fra de 6 ulike rommene i Marco Polo: Heisene, Lagerrommet, Kjøkkenet, Kontrollrommet, De private sonene og Det fremmede skipet. Samtidig er det ikke bare arkitekturen som skal speiles, men også den foruroligende historien og stemningen som ligger i veggene på alle disse rommene. For som Bing & Bringsværd selv skrev i NRKs programblad: «Det å reise i det uendelige store verdensrommet kan være svært trangt og klaustrofobisk – om man er så uheldig å være ombord på et stjerneskip med en ubuden gjest».

 

Bestillingsverket vil få sin premiere på 1110-lydskulpturen mai 2024 og bli avspilt på dagtid i tre måneder.

Previous
Previous

Kompetanse i 3D/kringlyd/Ambisonics

Next
Next

Støtte til Notam for å digitalisere og formidle lydkunst